Koordynator programowo-organizacyjny Wilanowskiego Instytutu Muzycznego
dr Joanna Niewiadomska – Kocik
Muzyk, pedagog, animator kultury, doktor nauk społecznych, absolwentka Akademii Muzycznej Fr. Chopina w Warszawie w klasie prof. Jana Kadłubiskiego. Nauczyciel fortepianu w Państwowej Szkole muzycznej I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w Sochaczewie. Pełniła funkcje dyrektora szkoły muzycznej w Sochaczewie, dyrektora Centrum Edukacji Nauczycieli Szkół Artystycznych, wicedyrektora Departamentu Szkolnictwa Artystycznego w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego w latach 2015-2016. Autorka publikacji naukowych z dziedziny socjologii kultury, socjologii muzyki, socjologii edukacji artystycznej prezentowanych w wydawnictwach krajowych i zagranicznych. Wychowawca pokolenia pianistów. Inicjator wielu festiwali i konkursów muzycznych.
prof. dr hab. Elwira Śliwkiewicz-Cisak
Akordeonistka, pedagog, publicystka i animatorka. Działa w dziedzinie sztuki w dyscyplinie sztuki muzyczne w Instytucie Muzyki UMCS. Prowadzi ożywioną działalność koncertową jako solistka, kameralistka oraz z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych m.in. w Australii, USA, Litwie, Ukrainie, Niemczech, Czechach, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Francji. Występowała w Carnegie Hall w Nowym Jorku – w sali koncertowej o największym prestiżu artystycznym na świecie. Dokonania artystyczne Pani Profesor zmieniły postrzeganie akordeonu, pozycjonując go do pełnoprawnego instrumentu kształtującego przestrzeń muzyczną. Jej dorobek artystyczny został zarejestrowany na 10 płytach CD. Nagrania Pani Profesor są dostępne również w serwisie YouTube i Spotify. Pani Profesor ma istotny wpływ na wzbogacenie współczesnej literatury muzycznej i sferę upowszechniania polskiej kultury muzycznej. Dokonała 35 prawykonań, w tym 10 kompozycji dedykowanych wykonawczyni. Od 2019 r. pełni funkcje Zastępcy Dyrektora Instytutu Muzyki i kierownika Katedry Edukacji Muzyki i Pedagogiki Instrumentalnej UMCS.
dr hab. Jarosław Wróblewski
Polski organista, pedagog, animator życia muzycznego, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie pełni funkcję Dyrektora Szkoły Doktorskiej. Występował jako solista, dyrygent i kameralista w Polsce oraz wielu krajach Europy, wykonując liczne prawykonania utworów współczesnych kompozytorów. Ukończył z wyróżnieniem studia w Warszawie i Salzburgu, specjalizując się w grze na organach, dyrygenturze chóralnej oraz improwizacji. Jest laureatem konkursów organowych, autorem nagrań płytowych, w tym premierowych nagrań dzieł Jehana Alaina i Andrzeja Nikodemowicza. Oprócz działalności artystycznej prowadzi wykłady, kursy mistrzowskie, organizuje festiwale i pełni funkcję eksperta oraz konsultanta w instytucjach państwowych.
Artur Dutkiewicz
Wybitny pianista jazzowy i kompozytor, nazywany „ambasadorem polskiego jazzu” (Jazz Forum Magazine). Koncertował w blisko 80 krajach świata, na wszystkich kontynentach. Tylko w 2025 roku wystąpił w Kolumbii, Finlandii, Singapurze, Islandii, Algierii i Japonii. Jest absolwentem Wydziału Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie uzyskał dyplom z wyróżnieniem w klasie kompozycji i aranżacji w 1982r. Laureat wielu konkursów m.in.: finalista światowego konkursu pianistów jazzowych Thelonious Monk International Competition w Waszyngtonie. Jako pierwszy polski muzyk jazzowy miał swój recital na MIDEM w Cannes w 1988r.
Prowadzi własny zespół Artur Dutkiewicz Trio oraz występuje solo. Nagrał 7 autorskich albumów oraz wiele z innymi wykonawcami. Występował gwiazdami jazzu m.in. z Tomaszem Szukalskim, Tadeuszem Nalepą, Zbigniewem Namysłowskim, Janem Ptaszynem Wróblewskim, Urszulą Dudziak, Grażyną Auguścik, Deborah Brown. Prowadził klasę fortepianu na Międzynarodowych Warsztatach Jazzowych w Puławach i w Chodzież oraz liczne Master Class w wielu krajach na świecie m.in.: Chiny, Litwa, Meksyk, Tunezja, Peru, Filipiny, Turcja.
Andrzej Kucybała
Dyrygent, pedagog i menedżer kultury. Założył i prowadził Orkiestrę Symfoniczną w Tarnobrzegu, a także współorganizował prestiżowe festiwale muzyczne. Był między innymi dyrygentem i kierownikiem artystycznym Zespołu Pieśni i Tańca „Lasowiacy”. Wieloletni dyrektor Zespołu Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Bielsku-Białej, który przekształcił go w jedną z czołowych placówek artystycznych w kraju. Budowniczy sali koncertowej, w której od roku 2010 organizował koncerty z udziałem wielu znakomitych artystów polskich i zagranicznych, a przede wszystkim z udziałem Orkiestry Symfonicznej Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej w Bielsku-Białej. Zespół koncertował w Czechach, Szwajcarii, Szwecji, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Dubaju i na Cyprze. Uhonorowany wieloma odznaczeniami, w tym Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, Złotym Krzyżem Zasługi i Srebrnym Medalem „Gloria Artis”. Biograf Jana Smeterlina i autor publikacji o tym wyjątkowym pianiście urodzonym w Bielsku-Białej.
dr hab. Michał Moc, prof. AMKL
Kompozytor, akordeonista, edukator i zapalony podróżnik. Studiował w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, gdzie zatrudniony jest na stanowisku profesora AMKL i kieruje Zakładem Kształcenia Słuchu i Wyobraźni Muzycznej. Autor i realizator ponad 100 szkoleń dotyczących edukacji muzycznej, twórca festiwali edukacyjnych, wielu gier muzycznych, propagator nowoczesnych metod nauczania nastawionych na motywację i kreatywność uczniów. Mieszka w Polsce i na Islandii – wierzy w moc natury oraz konieczność pielęgnowania emocji w życiu i w sztuce.
Witold Paprocki
Muzykolog, krytyk muzyczny, nauczyciel, animator kultury.
Stały współpracownik Ruchu Muzycznego; publikował również na łamach takich pism jak: Tygiel Kultury, Kultura i Biznes, Studio, Klasyka, Operomania. Współpracował z Programem Drugim Polskiego Radia, Radiem Łódź i Radiem Emaus, prowadząc cykle autorskich audycji o muzyce dawnej.
Był współtwórcą cyklu koncertowego Salon Muzyczny w Pałacu Herbsta (Łódź). Jest autorem tekstów do programów płyt i koncertów; prezentuje również omówienia koncertów podczas kilku festiwali w Polsce oraz w filharmoniach w Olsztynie, Częstochowie, Kaliszu i Łodzi. W szkolnictwie artystycznym sprawował funkcje wice-dyrektora szkoły, wizytatora, a następnie wice-dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej.
Krzysztof Bzówka
Skrzypek, kameralista, pedagog, założyciel kwartetu smyczkowego Prima Vista String Quartet. Absolwent Akademii Muzycznej im. Fr. Chopina w Warszawie w klasie prof. Henryka Palulisa, którą ukończył w 1986r. Od 1987 nawiązał stałą współpracę z orkiestrą Sinfonia Varsovia i Polską Orkiestrą Kameralną, a od 1988 do 2003 pozostawał jej etatowym członkiem, a także otrzymał status solisty i koncertmistrza orkiestry występując m.in. z Yehudi Menuhinem i Negelem Kennedy.
W 1996 założył kwartet smyczkowy Prima Vista String Quartet. Zespół ten jest jednym z czołowych kwartetów smyczkowych w Polsce. Prowadzi szeroką działalność koncertową, współpracuje z wybitnymi solistami. Ma na swoim koncie 18 płyt CD w tym nagrodzone prestiżowymi nagrodami wytwórni fonograficznych (3 płyty zdobyły nagrodę ” Fryderyka”). Krzysztof Bzówka został odznaczony medalem ”Zasłużony Kulturze Polskiej – Gloria Artis ” oraz otrzymał nagrodę Ministra Kultury I Dziedzictwa Narodowego za działalność artystyczną.
dr Paweł Siek
Kompozytor, edukator, edytor nutowy, prowadzący warsztaty twórcze i kompozytorskie w Polsce oraz za granicą. Studiował kompozycję, kompozycję multimedialną oraz tworzył w studiach elektronicznych w Krakowie, Mediolanie, Louisville i Hamburgu. Jego muzyka – instrumentalna, elektroakustyczna, operowa – prezentowana była w 20 krajach, w tym m.in w OPERA America w Nowym Jorku i Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie; a także w ramach międzynarodowych festiwali: Warszawska Jesień, European Music Festival Neerpelt, New Music Festival Louisville, Ostrava Days, Orfeus Bratislava, isa Musikfestival w Wiedniu, Melos-Ethos w Bratysławie, „Kontrasty” we Lwowie, Międzynarodowym Festiwalu Kompozytorów Krakowskich i in. W 2025 obronił w Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie rozprawę doktorską – Oratorium „Fazy Jakuba” na solistów, dwie orchestry, przetworzenia elektroniczne i multimedia. Eksploruje łączenie własnych technik dźwiękowych, w tym odnoszących się do antyku, z nowymi mediami i przestrzenią – zarówno w twórczości, jak i w pracy z młodymi artystami.
dr Magdalena Ratalewska
Ekspertka w obszarze komunikacji i budowania relacji, adiunkt Uniwersytetu Łódzkiego oraz ceniona trenerka i mentorka nauczycieli oraz dyrektorów szkół artystycznych. Wieloletni współpracownik Centrum Edukacji Nauczycieli Szkół Artystycznych oraz Centrum Edukacji Artystycznej. Specjalizuje się w szkoleniach związanych z zarządzaniem, komunikacją i budowaniem relacji w szkole artystycznej oraz wdrażaniem nowych technologii. Z zaangażowaniem i przekonaniem wspiera innych w odkrywaniu ich potencjału, umiejętnie łącząc rzetelną wiedzę akademicką z bogatym doświadczeniem praktycznym. W centrum jej zainteresowań leżą relacje, współpraca, skuteczna komunikacja oraz zastosowanie technologii cyfrowych. Jej bogata praktyka, charyzmatyczna osobowość, profesjonalizm gwarantują wysoką jakość i skuteczność przekazywania wiedzy.
Ludwik Skrzypek
Akordeonista, pedagog, dyrektor Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. w Sochaczewie, absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie – klasa akordeonu prof. Jerzego Jurka. Swoje umiejętności w zakresie gry na akordeonie doskonalił na wielu kursach muzycznych w Polsce oraz Danii. Jego uczniowie są laureatami wielu konkursów akordeonowych w kraju i za granicą.
Jadwiga Śmieszchalska
Zajmuje się przygotowaniem fizycznym i mentalnym do występów oraz profilaktyką dolegliwości zawodowych u muzyków wszystkich specjalności związanych ze sceną klasyczną i improwizowaną. Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz Institut Médecine des Arts w Paryżu, gdzie uzyskała dyplom z Nagrodą Specjalną Jury (przyznaną po raz pierwszy w historii instytutu), ukończyła także zaawansowane kursy z zakresu masażu leczniczego i terapii Brainspotting. Jest autorką pierwszego w Polsce akademickiego przedmiotu „Fizjologia Muzyki”, który prowadziła na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w latach 2012–2022. Prowadzi wykłady i warsztaty dla uczelni, orkiestr i instytucji, takich jak Akademia Sinfonia Varsovia, Akademia Orkiestrowa NFM, I,CULTURE Orchestra, Polska Orkiestra Radiowa, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów, Wieland Welzel’s Paukenkurs. Jest współtwórczynią warszawskiego Gabinetu Zdrowia Muzyków i autorką publikacji naukowych prezentowanych m.in. we Francji (Médecine des Arts), Kanadzie (McGill University) i USA (Performance Arts Medicine Association).
prof. dr hab. Grzegorz Mania
Pianista, prawnik, społecznik. Profesor w Katedrze Kameralistyki Fortepianowej Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, nauczyciel w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie. Redaktor naczelny czasopisma “Notatnik Pianistyczny”, autor monografii “Muzyka w prawie autorskim” (PWM 2020), podręcznika do czytania a vista (wspólnie z M. Gardoń-Preinl, PWM) oraz wielu edycji nutowych. Pianista koncertujący w Polsce i za granicą, współpracujący regularnie z K. Budnik, B. Koziakiem oraz w ramach Zarębski Piano Duo z P. Różańskim.
dr Szczepan Kończal
Pianista, pedagog, adiunkt w katedrze fortepianu Akademii Muzycznej w Katowicach, której jest absolwentem w klasie prof. Józefa Stompla. Półfinalista Konkursu Chopinowskiego w 2005 r., laureat innych licznych konkursów pianistycznych (Lizbona, Pretoria, Tbilisi, Oslo, Mediolan, Sybin, Campillos, Kerikeri i in.). Grał podczas festiwali chopinowskich w Nohant, Dusznikach i Filharmonii Narodowej, Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, Festiwali Rubinsteina w Łodzi, festiwali i cyklów koncertowych w Kuressaare, Oeiras, Locarno, Mediolanie, Stambule, Tbilisi. Występował m.in. z Sinfonią Varsovią, NOSPR, Estońską Narodową Orkiestrą Symfoniczną, Turecką Prezydencką Orkiestrą Symfoniczną, Orquestra Gulbenkian, partnerowali mu m.in.: Antoni Wit, Tadeusz Strugała, Marek Pijarowski, Jerzy Swoboda, Michał Klauza, Michał Dworzyński, Andres Mustonen, Arjan Tien, Peter Csaba. Występował w 17 krajach Europy, a także w RPA, Egipcie, Australii, Nowej Zelandii, Gruzji, Kirgistanie, Mongolii, Chinach, Japonii i Kanadzie.
Zbigniew Graca
Dyrygent, skrzypek, pedagog, animator kultury, absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie skrzypiec Tadeusza Wrońskiego oraz dyrygentury symfoniczno-operowej w klasie Stanisława Wisłockiego. Jest laureatem głównych nagród na konkursach dyrygenckich: w Kopenhadze (Konkurs im. Nikolaia Malko), Katowicach (Konkurs im. Grzegorza Fitelberga) oraz Wiedniu (Konkurs im. Hansa Swarowskiego). Współpracował z Orkiestrą Radiową w Warszawie, z Orkiestrą Symfoniczno-Operową w Akwizgranie (Niemcy), był etatowym dyrygentem Opery Królewskiej w Kopenhadze, Państwowej Opery we Wrocławiu, Opery Poznańskiej, Warszawskiej Opery Kameralnej. Występował niemal we wszystkich krajach Europy – w Skandynawii, Niemczech, Hiszpanii, we Francji, Włoszech, na Litwie i Łotwie, Japonii, w Stanach Zjednoczonych, Izraelu, w Turcji, Łotwie. W Polsce koncertuje z niemal wszystkimi orkiestrami filharmonicznymi: w Warszawie, Poznaniu, Łodzi, Krakowie, Gdańsku, Lublinie, Bydgoszczy, Rzeszowie, jak również z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Polską Orkiestrą Kameralną i Sinfonią Varsovią. W swoim dorobku posiada wiele nagrań archiwalnych oraz płytowych.
prof. dr hab. Dariusz Dyczewski
Profesor Akademii Sztuki w Szczecinie, były rektor tej uczelni, chórmistrz, dyrygent, absolwent Wydziału Wychowania Muzycznego Akademii Muzycznej w Poznaniu. Założyciel i dyrygent Chóru Dziecięcego Politechniki Szczecińskiej Don-Diri-Don i Chóru Chłopięco-Męskiego TVP-Szczecin Pueri Cantores. Uczestniczył w festiwalach, konkursach i kongresach muzycznych w Europie, a także w USA, Kanadzie, na Wyspach Bahama, w Chinach, Brazylii, Wenezueli, w Indiach, Malezji, Singapurze, Hong-Kongu, w Australii, Japonii, Emiratach Arabskich, zdobywając wiele nagród i wyróżnień. Prowadził wykłady w Austrii, we Włoszech i na Wyspach Kanaryjskich. Aktywnie udziela się jako juror w ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach chóralnych. Pełni funkcję Prezesa Polskiego Związku Chórów i Orkiestr w Polsce. W roku 2006 został powołany na dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Pieśni Chóralnej w Międzyzdrojach. Jest dyrektorem prywatnych szkół muzycznych Leonarda Piwoni w Szczecinie.
Justyna Piątkowska-Duraj
Klarnecistka, pedagog, dyrygent, animator kultury, absolwentka Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Uczy gry na klarnecie w szkole muzycznej w Sochaczewie, ale też prowadzi zespoły kameralne i Orkiestrę Dętą Absolwentów i Przyjaciół PSM I i II st. w Sochaczewie. Na co dzień pełni funkcję wicedyrektora Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w Sochaczewie – tu dba zarówno o sprawy organizacyjne, jak i o to, by uczniowie czuli, że muzyka może być pasją na całe życie. Znana jest również z tego, że zaraża energią, naukę gry prowadzi nie tylko z profesjonalizmem, ale i z sercem.
Justyna Stępień
Sopran, solistka Polski Opery Królewskiej. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fr. Chopina w Warszawie. Związana z Operą Narodową, Warszawską Operą Kameralną (1998-2017), Filharmonią Narodową, Studio S1, Teatrem Narodowym. Śpiewała w teatrach operowych i na festiwalach muzycznych w Polsce i poza jej granicami (Japonia, Korea, Niemcy, Belgia, Hiszpania, Holandia, Liban, Francja, Rosja, Litwa, Węgry). W swoim repertuarze ma dzieła: Bacha, Haendela, Pergolesiego, Vivaldiego, Mozarta, Donizzetiego Czajkowskiego, Rachmaninowa, Liszta, Chopina, Szymanowskiego, Palestra, Rudzińskiego, Łukaszewskiego, Ruttera, Pärta. Nagrała m.in: Romeo i Julia J. Stokłosy, Miserere J. A. Hassego, Requiem J. Ruttera, Etnofonie Kurpiowskie. Z zespołem Warszawskiej Opery Kameralnej p/d Władysława Kłosiewicza nagrała płyty: L’EuridiceJacopo Peri oraz Cud mniemany czyli krakowiacy i górale Jana Stefaniego.
dr Rafał Grozdew
Tenor, pedagog, doktor nauk muzycznych, wykładowca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie i Uniwersytecie Marii Curie -Skłodowskiej w Lublinie. Występował za granicą m.in. w: Szwajcarii, Luxemburgu, Francji, Niemczech i Danii, a w Polsce m.in. w: Operze Bałtyckiej, Teatrze Narodowym, Teatrze Polskim, w Studiu S1, w Filharmonii Warszawskiej, Bałtyckiej, Szczecińskiej, Poznańskiej, Lubelskiej, Świętokrzyskiej, Podlaskiej. Album „Etnofonie Kurpiowskie” z jego udziałem otrzymały nominację do nagrody „Koryfeusz Muzyki Polskiej”. Zdobył również nominację do nagrody „Fryderyk”. Jest zafascynowany muzyką dawna i barokową i w niej się specjalizuje. W swoim dorobku ma również wykonania utworów współczesnych. Tworzą dla niego tacy kompozytorzy jak m.in. Krzesimir Dębski, Michał Lorenc, Katarzyna Brochocka. Był jurorem konkursów wokalnych, m.in.: Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Giulio Perottiego w Ueckermünde.
Małgorzata Zalewska
Skrzypaczka, kameralistka, pedagog, absolwentka Wydziału Instrumentalnego oraz Studiów Podyplomowych na Wydziale Kameralistyki Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Wieloletnia koncertmistrzyni orkiestry Warszawskiej Opery Kameralnej, nagrodzona przez Prezydenta Polski medalem “ Zasłużony dla Kultury Polskiej”, primariuszka kwartetu Warszawskie Opery Kameralnej „Primo Incontro”. W latach 2017-2020 była koncertmistrzynią orkiestry Polskiej Opery Królewskiej. Z tymi zespołami odbyła liczne tournée koncertowe na obu półkulach świata. Obecnie jej priorytetową działalnością jest nauczanie gry na skrzypcach na stanowisku nauczyciela dyplomowanego w PSM I i II st. im. F. Chopina w Sochaczewie. Jej uczniowie są absolwentami wyższych uczelni artystycznych, laureatami konkursów i festiwali.
dr hab. Ignacy Zalewski, prof. UMFC
Kompozytor, pedagog, popularyzator muzyki poważnej (ur. 1990)
Absolwent (2014 r.) i profesor kompozycji (od 2020 r.) na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie (UMFC), były dziekan Wydziału Kompozycji i Teorii Muzyki (2020-2024), a od 1 lipca 2025 – prorektor ds. nauki macierzystej uczelni. Ignacy Zalewski jest laureatem 20 nagród i wyróżnień na międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach kompozytorskich. Jego utwory wykonywane były w najważniejszych polskich salach koncertowych, w większości krajów Europy oraz w USA, Japonii, Wietnamie i Singapurze.
Jest także autorem małej monografii pt. “Moniuszko” (wydanej przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne w 2022 roku), przybliżającej postać i twórczość autora Halki z nowej perspektywy. O muzyce, jej historii i współczesności pisał m.in. na łamach “Ruchu Muzycznego”, i magazynu “Presto”, opowiadał w Polskim Radiu RDC i Polskim Radiu Chopin, a także gościnnie na zaproszenie rozmaitych instytucji w całej Polsce.